ایلاستریتور(ایلوستریتور) چیست؟  چه کاربردی دارد؟

ایلاستریتور(ایلوستریتور) چیست؟ چه کاربردی دارد؟

نرم افزار ادوبی ایلاستریتور یا ادوبی ایلوستریترو یکی از محصولات شرکت معروف آمریکایی ادوبی است که در زمینه تولید تصویر سازی های وکتور کاربرد دارد. همان طور که از نام این نرم افزار مشخص است “Adobe Illustrator” این نرم افزار برای تصویر سازی ساخته شده است.

برای دیدن جلسه رایگان آموزش ایلوستریتور کلیک کنید


تاریخچه ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور در سال 1987 برای سیستم عامل مکینتاش پا به عرصه وجود گذاشت و تنها 2 سال بعد یعنی درسال 1989 نسخه ویندوز آن نیز ارائه شد. تا کنون بیش از 20 بار ورژن های مختلف  نرم افزار ایلوستریتور عرضه شده اند.

 

جالب است بدانید که نرم افزار ایلاستریتور 3 سال زود تر از نرم افزار فتوشاپ به دنیا آمده است این در حالی است که اکثر افراد نرم افزار فتوشاپ را قدیمی تر می دانند.


ایلوستریتور چه کاربردی دارد؟

از آن جایی که این نرم افزار خاصیت وکتوری دارد، می توان برای کارهایی که نیاز به رزولوشن بالایی دارند استفاده شود. همانند طراحی لوگو یا کاراکتر. اما کاربرد نرم افزار ایلوستریتور به همین جا ها ختم نمی شود و از آن می توان در تهیه نشریات چاپی همانند کارت ویزیت، پوستر، سربرگ، بروشور، کاتالوگ و خیلی چیزهای دیگر نام برد.

 

از جمله کار برد های دیگر نرم افزار ایلاستریتور طراحی اینفوگرافیک است. این نرم افزار با داشتن ابزار هایی که قابلیت تبدیل داده به نمودار را دارند می تواند انواع و اقسام چارت های کاربردی را کشیده و داده های مصوری را تولید کند که حتی نرم افزار هایی همانند اکسل نیز نمی توانند به این زیبایی در جهت نمایش نمودار عمل کنند.

 

اما از کاربرد های دیگر نرم افزار ایلوستریتور می توان به قابلیت ایجاد طرح به کد اشاره نمود که این قابلیت برای طراحی UI/UX می تواند بسیار کاربردی باشد. این ویژگی می تواند طراحان وب را بسیار کمک کرده تا بتوانند ظاهر و قالب وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل را به سادگی هر چه تمام تر طراحی کنند اگر چه نرم افزار های تخصصی این حوزه متفاوت از ایلوستریتور است اما نرم افزار ایلاستریتور نیز این ویژگی را دارد و می تواند بسیار موثر باشد.


کاربرد های نرم افزار به این جاها ختم نمی شود. در ادامه لیستی از کاربرد های نرم افزار را می بینید.

  1. طراحی ست های اداری
  2. طراحی انواع لوگو و آیکن
  3. طراحی اینفوگرافی
  4. طراحی UI/UX
  5. طراحی اقلام چاپی
  6. طراحی نشریات همانند مجله
  7. طراحی بروشور و کاتالوگ و پوستر
  8. تصویر سازی
  9. نقاشی دیجیتال
  10. تذهیب
  11. تایپوگرافی
  12. و ...

 


وکتور چیست؟ چرا ایلاستریتور را یک نرم افزار وکتوری می نامیم؟

 

قبل از اینکه به مقوله وکتور بپردازیم باید اندکی در مورد پیکسل توضیح دهیم. اگر در نرم افزار های پیکسلی همانند فتوشاپ بر روی تصویر خود زوم یا بزرگنمایی کنیم در انتها به نقاط چهار گوشه ای می رسیم که به این نقاط پیکسل گفته می شود. حال هر چه قدر تعداد پیکسل ها در واحد سطح بیشتر باشند رزولوشن یا اصطلاحا قدرت تفکیک آن تصویر یا عکس بالاتر خواهد بود. از ویژگی های وکتور این است که تصویر شما کاملا مستقل از رزولوشن است و با هر بار بزرگنمایی نرم افزاری که بر پایه وکتور کار می کند اقلام گرافیکی شما را دوباره رسم می کند البته این عملیات در مورد پاره ای از اقلام گرافیکی همانند عکس، گرادیانت، تاری و بعضی از فیلتر ها به دلیل این که ماهیتشان پیکسلی است نمی تواند اتفاق بیافتد حتی اگر نرم افزار بر پایه وکتور باشد.

 

نرم افزار ایلوستریترو در نسخه های ابتدایی از پست اسکریپت برای حالت وکتوری بودن خود استفاده می کرد. اگر خیلی ساده و از دیدگاه طرحان گرافیک نه برنامه نویسان بخواهیم متوجه شویم پست اسکریپت چه ویژگی ای می تواند داشته باشد خیلی خلاصه عرض کنیم که پست اسکریپت در نرم افزارهای وکتوری مثل ایلاستریتور لایه باز است اما در نرم افزار های پیکسلی یا اصطلاحا رستری لایه بسته اما می توان قبل از باز شدن در نرم افزار های پیکسلی همانند فتوشاپ به فایل Eps ابعاد و رزولوشن داد.

 


نرم افزار ایلاستریتور را از کجا می توانیم تهیه کنیم؟

این نرم افزار را می توان از سایت شرکت ادوبی به صورت قانونی تهیه کرد اما از آنجایی که برای افراد ساکن ایران محدودیت هایی از جانب شرکت ادوبی قرار داده شده است بهتر از از نسخه های غیر قانونی و کرک شده این نرم افزار که در سایت های دانلودی وجود دارد استفاده شود.

 


طریقه یادگیری ایلوستریتور چگونه است؟

یادگیری ایلوستریتور هم همانند سایر نرم افزار ها نیازمند زمان و پشتکار است بهتر است قبل از یادگیری این نرم افزار، فتوشاپ را یاد بگیرید اما الزامی نیست.

برای دیدن جلسات رایگان آموزش فتوشاپ کلیک کنید

شما می توانید از تمام روش های یاد گیری استفاده کنید اما موثر ترین روش ها روش یادگیری دیداری و حضور در کلاس است. آکادمی اتابکی طی دوره آقای ایلاستریتور از 0 تا چیزی فراتر از 100 این نرم افزار را تهیه نموده است و در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این دوره علاوه بر داشتن پشتیبانی، آپدیت های رایگان دوره ای هم دارد و مخاطب می تواند تمام سوالات و ابهامات خود را از مدرس دوره در هر زمان از شبانه روز بپرسد. همچنین برای آشنایی هنرجو با نرم افزار ایلاستریتور یک جلسه از این دوره به صورت رایگان قرار داده شده است که می توانید با کیک برروی لینک زیر و رفتن به پایین صفحه این جلسه رایگان آموزش ایلوستریتور را مشاهده نمایید.

جهت دیدن جلسه رایگان آموزش نرم افزار ایلاستریتور کلیک کنید.

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش